Gestrin och Blomqvist: Slaget är vunnet men kriget är inte över

13.02.2014 kl. 08:55
Närtrafiken på kustbanan kommer att fortsätta åtminstone fram till 2015. I ett skriftligt spörsmål frågar riksdagsgeldamöterna Christina Gestrin och Thomas Blomqvist regeringen hur den tänker utveckla kustbanan efter 2015.


För lite på en vecka sedan fattade Kommunikationsministeriet beslut om att närtågtrafiken på kustbanan kommer att få fortsätta åtminstone fram till 2015. Det är glädjande att Kommunikationsministeriet insett värdet av närtågtrafiken, samtidigt är det nu viktigt att tänka på hur trafiken ska se ut på lång sikt. I ett skriftligt spörsmål frågar riksdagsledamöterna Christina Gestrin och Thomas Blomqvist regeringen hur den tänker utveckla kustbanan efter 2015.
 
-          Ministeriets beslut var klokt och visar på en förståelse för betydelsen av fungerande lokaltrafik i Västra Nyland. Beslutet gäller dock bara till slutet av 2015 och efter det saknas det en långsiktig plan för trafiken på kustbanan. För att Västra Nyland ska kunna utvecklas som region behövs en strategi som man kan lita på att håller i mer än två år, säger riksdagsledamot Thomas Blomqvist.

I spörsmålet för Gestrin och Blomqvist fram ett förslag om att bygga ut dubbla spår på högtrafikerade delar av kustbanan för att minska på förseningar och öka kapaciteten.

 

-          Kustbanan fungerar idag långt ifrån perfekt men den har potential att bli mycket bättre. Dubbla spår kunde åtgärda flaskhalsar och ge banan bättre kapacitet att hantera ökande passagerarantal i bl a Esbo och Kyrkslätt. Det är först när vi har en långsiktig plan för kustbanan som vi kan pusta ut, säger riksdagsledamot och medlem i VR:s förvaltningsråd Christina Gestrin.

 

För mera information:

Thomas Blomqvist                                               Christina Gestrin

050 512 1776                                                          050 511 3121

 

Christina Gestgrin och Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35