Gestrin och Blomqvist: Slaget är vunnet men kriget är inte över

13.02.2014 kl. 08:55
Närtrafiken på kustbanan kommer att fortsätta åtminstone fram till 2015. I ett skriftligt spörsmål frågar riksdagsgeldamöterna Christina Gestrin och Thomas Blomqvist regeringen hur den tänker utveckla kustbanan efter 2015.


För lite på en vecka sedan fattade Kommunikationsministeriet beslut om att närtågtrafiken på kustbanan kommer att få fortsätta åtminstone fram till 2015. Det är glädjande att Kommunikationsministeriet insett värdet av närtågtrafiken, samtidigt är det nu viktigt att tänka på hur trafiken ska se ut på lång sikt. I ett skriftligt spörsmål frågar riksdagsledamöterna Christina Gestrin och Thomas Blomqvist regeringen hur den tänker utveckla kustbanan efter 2015.
 
-          Ministeriets beslut var klokt och visar på en förståelse för betydelsen av fungerande lokaltrafik i Västra Nyland. Beslutet gäller dock bara till slutet av 2015 och efter det saknas det en långsiktig plan för trafiken på kustbanan. För att Västra Nyland ska kunna utvecklas som region behövs en strategi som man kan lita på att håller i mer än två år, säger riksdagsledamot Thomas Blomqvist.

I spörsmålet för Gestrin och Blomqvist fram ett förslag om att bygga ut dubbla spår på högtrafikerade delar av kustbanan för att minska på förseningar och öka kapaciteten.

 

-          Kustbanan fungerar idag långt ifrån perfekt men den har potential att bli mycket bättre. Dubbla spår kunde åtgärda flaskhalsar och ge banan bättre kapacitet att hantera ökande passagerarantal i bl a Esbo och Kyrkslätt. Det är först när vi har en långsiktig plan för kustbanan som vi kan pusta ut, säger riksdagsledamot och medlem i VR:s förvaltningsråd Christina Gestrin.

 

För mera information:

Thomas Blomqvist                                               Christina Gestrin

050 512 1776                                                          050 511 3121

 

Christina Gestgrin och Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30