EU-toppmötet och situationen i Ukraina.

12.03.2014 kl. 15:00
Statsministerns upplysning om EU-toppmötet och situationen i Ukraina.

Svenska riksdagsgruppens gruppanförande 12.3 2014, riksdagsledamot Christina Gestrin

Värderade talman

I slutändan måste den uppkomna krisen lösas så att Ukraina, Ryssland, EU och omvärlden är med kring förhandlingsbordet.

En framkomlig väg för att lösa konflikten på ett fredligt sätt måste hittas.  Internationella avtal om länders suveränitet bör respekteras av alla länder. Ett låst läge där Ryssland står mot resten av världen när besluten om Ukrainas framtid fattas är inte önskvärt.

Dialog och förhandling. Det här orden måste extra starkt understrykas i en situation som präglas av stor misstro.

Finland har ända sedan den akuta krisen bröt ut betonat – med stort allvar och ytterst tydligt – att utgångspunkten bör vara Ukrainas suveränitet och territoriella integritet. Ukrainas rätt att fatta sina egna beslut måste respekteras.

 

Värderade talman,

Situationen på Krimhalvön är extremt tillspetsad. Att tillgripa en folkomröstning, som den ryskvänliga förvaltningen på Krim har gjort för att avgöra områdets framtid, är högst ifrågasatt. Särskilt nu när situationen är så känslig och inflammerad, riskerar en folkomröstning bara förvärra läget. På Krim borde man vänta med en folkomröstning tills situationen har stabiliserats.

Vi känner också en djup oro för minoriteterna på Krim. Det internationella samfundet bör göra vad som står i dess makt för att trygga de tvåhundra tusen tatarernas ställning.

Även i övrigt är det av största vikt för Ukraina, hur landet själv behandlar sina minoriteter. Ukraina måste lägga band på all slags nationalism som lätt flammar upp i ett läge av politisk förändring och instabilitet. Den stora ryskspråkiga minoriteten i östra Ukraina ska inte behöva känna sin position hotad genom oöverlagda ändringar i landets språklagstiftning.


Primärt är att Ryssland respekterar Ukrainas självbestämmanderätt och att landet inte fortsätter att kränka Ukrainas gränser. Med tanke på hur konflikten utvecklas är det ändå inte alls sekundärt hur den nya regeringen i Kiev behandlar landets stora ryskspråkiga majoritet. Tvärtom, makthavarna i Kiev borde visa prov på en mogen politik som också inger förtroende i landets östra delar.

Svenska riksdagsgruppen finner det oacceptabelt att internationella aktörer såsom Europarådet och OSSE utsätts för hot på Krim. I alla lägen bör dessa organisationer som arbetar med krislösning och för att trygga minoriteternas ställning mötas med respekt.

 

Värderade talman,

Krisen i Ukraina är också en allvarlig ekonomisk kris. Finland backar upp Internationella valutafondens (IMF), EU:s och övriga aktörers stödåtgärder för att stabilisera Ukrainas ekonomi, som är ett av de stora orosmomenten och som även påverkar konflikten. De politiska reformer som Ukraina behöver blir svåra att genomföra, också för det faktum att landet har en så labil ekonomi.

Det är skäl att betona att trots att Finland mycket starkt tagit avstånd från brotten mot internationell rätt som Ryssland har begått, är vi ändå inte övertygade om att ekonomiska sanktioner är den rätta vägen att gå. Situationen måste lösas via förhandlingar och politiska överenskommelser. I alla lägen måste man lämna dörren öppen för en förhandlingslösning.


Värderade talman,

Situationen på Krim har eskalerat, vilket gör att det inte är realism att förvänta sig att allt återgår till läget som rådde innan konflikten bröt ut. En konstruktiv kompromiss är att göra Krim till en autonom region inom Ukraina. Här kan vi finländare erbjuda det självstyrda Åland som ett nyttigt historiskt studieobjekt då man funderar på hur Krimhalvöns framtid ska se ut.

Det är viktigt att EU i konflikten talar med en röst. Finland ska agera i relation till Ryssland som en del av EU. Det hindrar inte att den kunskap och erfarenhet som vi som nära granne till Ryssland har, kan komma till värdefull användning för att söka lösning på konflikten.


Vår utrikespolitik bygger på trygga gränser. Därför kan vi inte acceptera signaler som gör gällande att det pågår militär upprustning i närområden bakom våra gränser. Det är inte många veckor sedan Ryssland visade upp en ny sida, där nationens kulturhistoriska värden betonades under OS-ceremonierna i Sotji. I stället för att Ryssland nu ska halka tillbaka till stormaktsfasoner som man trodde att hade begravts efter kalla krigets dagar, önskar vi att landets ledning visar moralisk resning. Ryssland bör som en del av det internationella samfundet söka en uppbygglig lösning på konflikten, som bygger på förtroende.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50