EU-toppmötet och situationen i Ukraina.

12.03.2014 kl. 15:00
Statsministerns upplysning om EU-toppmötet och situationen i Ukraina.

Svenska riksdagsgruppens gruppanförande 12.3 2014, riksdagsledamot Christina Gestrin

Värderade talman

I slutändan måste den uppkomna krisen lösas så att Ukraina, Ryssland, EU och omvärlden är med kring förhandlingsbordet.

En framkomlig väg för att lösa konflikten på ett fredligt sätt måste hittas.  Internationella avtal om länders suveränitet bör respekteras av alla länder. Ett låst läge där Ryssland står mot resten av världen när besluten om Ukrainas framtid fattas är inte önskvärt.

Dialog och förhandling. Det här orden måste extra starkt understrykas i en situation som präglas av stor misstro.

Finland har ända sedan den akuta krisen bröt ut betonat – med stort allvar och ytterst tydligt – att utgångspunkten bör vara Ukrainas suveränitet och territoriella integritet. Ukrainas rätt att fatta sina egna beslut måste respekteras.

 

Värderade talman,

Situationen på Krimhalvön är extremt tillspetsad. Att tillgripa en folkomröstning, som den ryskvänliga förvaltningen på Krim har gjort för att avgöra områdets framtid, är högst ifrågasatt. Särskilt nu när situationen är så känslig och inflammerad, riskerar en folkomröstning bara förvärra läget. På Krim borde man vänta med en folkomröstning tills situationen har stabiliserats.

Vi känner också en djup oro för minoriteterna på Krim. Det internationella samfundet bör göra vad som står i dess makt för att trygga de tvåhundra tusen tatarernas ställning.

Även i övrigt är det av största vikt för Ukraina, hur landet själv behandlar sina minoriteter. Ukraina måste lägga band på all slags nationalism som lätt flammar upp i ett läge av politisk förändring och instabilitet. Den stora ryskspråkiga minoriteten i östra Ukraina ska inte behöva känna sin position hotad genom oöverlagda ändringar i landets språklagstiftning.


Primärt är att Ryssland respekterar Ukrainas självbestämmanderätt och att landet inte fortsätter att kränka Ukrainas gränser. Med tanke på hur konflikten utvecklas är det ändå inte alls sekundärt hur den nya regeringen i Kiev behandlar landets stora ryskspråkiga majoritet. Tvärtom, makthavarna i Kiev borde visa prov på en mogen politik som också inger förtroende i landets östra delar.

Svenska riksdagsgruppen finner det oacceptabelt att internationella aktörer såsom Europarådet och OSSE utsätts för hot på Krim. I alla lägen bör dessa organisationer som arbetar med krislösning och för att trygga minoriteternas ställning mötas med respekt.

 

Värderade talman,

Krisen i Ukraina är också en allvarlig ekonomisk kris. Finland backar upp Internationella valutafondens (IMF), EU:s och övriga aktörers stödåtgärder för att stabilisera Ukrainas ekonomi, som är ett av de stora orosmomenten och som även påverkar konflikten. De politiska reformer som Ukraina behöver blir svåra att genomföra, också för det faktum att landet har en så labil ekonomi.

Det är skäl att betona att trots att Finland mycket starkt tagit avstånd från brotten mot internationell rätt som Ryssland har begått, är vi ändå inte övertygade om att ekonomiska sanktioner är den rätta vägen att gå. Situationen måste lösas via förhandlingar och politiska överenskommelser. I alla lägen måste man lämna dörren öppen för en förhandlingslösning.


Värderade talman,

Situationen på Krim har eskalerat, vilket gör att det inte är realism att förvänta sig att allt återgår till läget som rådde innan konflikten bröt ut. En konstruktiv kompromiss är att göra Krim till en autonom region inom Ukraina. Här kan vi finländare erbjuda det självstyrda Åland som ett nyttigt historiskt studieobjekt då man funderar på hur Krimhalvöns framtid ska se ut.

Det är viktigt att EU i konflikten talar med en röst. Finland ska agera i relation till Ryssland som en del av EU. Det hindrar inte att den kunskap och erfarenhet som vi som nära granne till Ryssland har, kan komma till värdefull användning för att söka lösning på konflikten.


Vår utrikespolitik bygger på trygga gränser. Därför kan vi inte acceptera signaler som gör gällande att det pågår militär upprustning i närområden bakom våra gränser. Det är inte många veckor sedan Ryssland visade upp en ny sida, där nationens kulturhistoriska värden betonades under OS-ceremonierna i Sotji. I stället för att Ryssland nu ska halka tillbaka till stormaktsfasoner som man trodde att hade begravts efter kalla krigets dagar, önskar vi att landets ledning visar moralisk resning. Ryssland bör som en del av det internationella samfundet söka en uppbygglig lösning på konflikten, som bygger på förtroende.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15