Stora konsekvenser för kommunerna

25.06.2014 kl. 21:30
Den parlamentariska arbetsgruppen som tillsattes för att arbeta fram en modell för reformen av social- och hälsovården har nått en överenskommelse om reformens strukturer. Detta pressmeddelande sändes av riksdagsledamot Ulla-Maj Wideroos som varit medlem i arbetsgruppen.

– Arbetet har varit tufft och vi har arbetat hårt för att de frågor som är viktiga för Svenskfinland ska beaktas i förslaget, säger riksdagsledamot Ulla-Maj Wideroos (SFP), som representerat Svenska riksdagsgruppen i reformens styrgrupp.

Målsättningen har varit att trygga kvalitet, jämlikhet och sund ekonomi inom social- och hälsovården. I vilken grad reformen kommer att bidra till att man uppnår dessa målsättningar är ändå ännu oklart. Det råder dock inga tvivel om behovet av att inom helheten trygga en fungerande svenskspråkig vård.

– Att förslaget inbegriper särskilda språkliga bestämmelser har varit avgörande för oss. Utan dem hade vi inte kunnat godkänna reformen, framhåller Wideroos.

Wideroos lyfter särskilt fram bestämmelsen om vårdområdenas nämnd för minoritetsspråk, vars uppgift är att utreda, bedöma och definiera behovet av svenskspråkig vård inom vårdområdet.

– En annan fråga som varit viktig är Kårkullas framtid. Nu finns skrivningar som ger statsrådet möjlighet att på förordningsnivå koncentrera viss sorts verksamhet till vissa producenter. Kårkulla är en sådan producent, vilket är bra.

Modellen innebär stora förändringar för kommunerna. Landet delas in i fem stora vårdområden och beslutsfattandet kommer långt att ske hos dem. Därmed fråntas också kommunerna sitt direkta inflytande inom social- och hälsovården.

Wideroos menar att den nu överenskomna vårdreformen måste ses som en konsekvens av den uteblivna kommunreformen.

– Vi anser att det hade varit bättre att man skulle ha gått inför starka primärkommuner som hade ansvarat för vården. När tåget nu gått i en annan riktning är det därför av största vikt att vi har kunnat trygga svenskspråkig representation inom tvåspråkiga vårdområden. I styrelsen för dessa områden ska alltid finnas minst en representant för det svenskspråkiga, säger Wideroos.

Tilläggsuppgifter: Ulla-Maj Wideroos 050 511 3141

Ulla-Maj WIderoos

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35