Niinistös och Risikkos överenskommelse förbluffande

08.09.2014 kl. 13:29
Riksdagsledmot Thomas Blomqvist (SFP) är förvånad över miljöminister Ville Niinistös (Gröna) och trafikminister Paula Risikkos (SAML) utspel i tisdagens (2.9) Turun Sanomat angående en eventuell ny höghastighetstågbana mellan Helsingfors och Åbo.

En ny tågbana skulle leda till en nedgradering av den viktiga Kustbanan.

Ministrarna har enligt artikeln kommit överens om att reservera pengar för planering av en höghastighetstågbana, för att öka Finlands möjligheter att få EU-finansiering för att utveckla stambansnätet.

- Det här är ett ärende för hela regeringen och riksdagen. Det är märkligt att man går ut på det här sättet gällande infrastrukturinvesteringar ett par dagar efter att regeringen gett sitt gemensamma budgetförslag, säger Blomqvist.

 

Det finns inga hållbara motiveringar för att bygga en ny järnväg mellan Åbo och Helsingfors och framförallt har vi inte råd med det, anser riksdagsledamot Thomas Blomqvist. En ny motorväg har nyligen byggts mellan Åbo och Helsingfors via Lojo, vilket också det gör att inte finns grunder för att satsa på att bygga en ny höghastighetsjärnväg för samma stäcka.

- Det är inte förnuftigt att bygga nytt då vi inte har råd att upprätthålla det befintliga spår- och vägnätet, säger Blomqvist.

 

Blomqvist betonar att Kustbanan utan tvekan är en av de viktigaste delarna av infrastrukturen i södra Finland. För att åtgärda de brister som finns på Kustbanan, kunde exempelvis dubbla spår byggas för hela sträckan. Det är det här som EU-pengarna ska användas till, inte till en onödig och alltför dyr ny förbindelse, påpekar Blomqvist. Att satsa på att förbättra befintlig infrastruktur i stället för att bygga nytt är helt i linje med den av riksdagen godkända Trafikpolitiska redogörelsen, avslutar han.

 

 

Tilläggsinformation:

Thomas Blomqvist

050 512 1776

Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00