Skattegraden har nått sitt tak.

03.11.2014 kl. 15:46
Finns det för många tjänstemän i Finland? Centerns ordförande Juha Sipilä krävde i senaste helg att den offentliga sektorn måste minska med tiotusentals personer. Senare har ha preciserat sitt krav. Både politiket och fackföreningsledare har kommenterart Sipiläs utspel. En del håller med, andra säger emot.

Det som är fullständigt klart är att vi inte kan fortsätta som nu. Finlands totalskattegrad är en av de allra högsta i EU och i hela världen. Enligt planen för de offentliga finanserna 2014-2018, det som tidigare kallades rambudgetbeslutet, är totalskattegraden 45,7 procent år 2015 och stiger till 46, 2 procent år 2017. En så hög totalskattegrad stryper vår konkurrenskraft på exportmarknaden och det syns mycket tydligt redan idag. Fortsätter vi och höjer skatterna så tappar vi ännu mera gentemot våra konkurrentländer.

 

Trots den rekordhöga skattegraden så räcker inte statens och kommunernas inkomster till för att betala den nuvarande nivån på verksamheten. Vi blir tvungna att öka vår skuldsättning i flera år framöver. Någonting måste göras. Men viktigare än att diskutera hur många tjänstmän som anställda i offentliga sektorn är att se på vad vi gör.

 

EU:s jordbruksreform, CAP 2020, startar i nästa år i samtliga EU-länder. I Finland innebär reformen att behovet av granskning och övervakning av bönderna kommer att kräva cirka 40 årsverken till. Från mitten av nästa år förnyar vi också Kemera-lagen, finansiering av hållbart skogsbruk. Samma trend finns där. En ny regel om förhandsanmälan av stödobjekt kommer att sluka betydligt mera övervakningsresurser än idag. Den ökade byråkratin och övervakningen av dessa reformer sänker effektiviteten och konkurrenskraften, inte bara för staten utan också för företagarna. Ändå ska de genomföras för ”EU:s statsstödsregler kräver det”.

 

Mera relevant än att diskutera antalet tjänstemän är att diskutera vad de gör. 40 årsverken för att förbättra vägunderhållet höjer konkurrenskraften betydligt mera är 40 granskare gör. 100 närvårdare i åldringsvården ger betydligt mera livskvalitet än 100 överinspektörer som förbereder tvångsinlösningar av myrar som ingen ändå har tänkt exploatera. Nu är det hög tid att vi börjar diskutera vad det offentliga ska göra i framtiden och vad som den privata sektorn ska göra. Vi har kommit till vägs ände när det gäller att höja totalskattegraden.

Mats Nylund

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30