Mer medel till Ålands sjöräddningssällskap

12.11.2014 kl. 14:44
Riksdagsledamot Nauclér vill se mer medel till Ålands sjöräddningssällskap.
Riksdagsledamot Nauclér poängterade i riksdagens plenum förra veckan, då förslaget att avskaffa lästavgiften var upp till första behandling, att Ålands sjöräddningssällskap i fortsättningen måste få tillräckligt med medel från finska staten så att de täcker de kostnader de har med tanke på att man utför hela 10 % av alla sjöräddningsuppdrag i Finland. Eftersom lästavgiften nu kommer att försvinna kommer de sammanslutningar som fått stöd genom lästavgiften få det från olika ministerier. Bakgrunden till att avskaffa lästavgiften är att den anses föråldrad och uppfyller inte kraven i grundlagen.

De medel som inkommit genom lästavgiften har använts för välfärdsverksamhet till förmån för verksamma sjömän samt för främjande av sjöräddningsverksamheten. De som har fått ta del av detta stöd är bland annat Ålands sjöräddningssällskap, ett stöd som har varit en viktig del av deras finansiering. Sjöräddningssällskapet har 2006-2012 fått ett understöd som varierat mellan 9 650 och 20 704 euro.

Det första utkastet till förslaget att upphäva lagen om lästavgift innebar att alla organisationer som fått stöd genom lästavgiften skulle kompenseras med andra medel - förutom Ålands Sjöräddningssällskap, som skulle lämnas utan finansiering. Det var beklämmande och orättvist. Nu är förslaget ändrat så att Ålands sjöräddningssällskap för år 2015 får 12 000 euro från inrikesministeriet, vilket såklart är glädjande. Men summan är inte tilläcklig enligt riksdagsledamot Nauclér:

Ålands Sjöräddningssällskap bedriver samma verksamhet som Finlands Sjöräddningssällskap. Av de sjöräddningsuppdrag som registrerats inom landet utför Ålands sjöräddningssällskap cirka 10 procent - det gäller antalet räddade, utryckningar, sjöräddare och stationer - och följaktligen borde de också få 10 procent av den summa som föreslagits för Finlands Sjöräddningssällskap eller drygt 24 000 euro, alltså dubbelt mot vad som föreslås, påpekar Nauclér i sitt anförande.

De anslag som delas ut till Ålands sjöräddningssällskap borde höjas i relation till den sjöräddningsverksamhet de faktiskt utför.

Jag hoppas att inrikesministeriet tar den här frågan på allvar och rättar till detta missförhållande, fastlår Nauclér

Under samma plenum kommenterade även Nauclér ändringen av självstyrelselagens 30 § som var uppe till remissdebatt. Lagändringen är teknisk, men ger en bra lektion i hur Ålands självstyrelse fungerar.

Elisabeth Nauclér

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35