Mer medel till Ålands sjöräddningssällskap

12.11.2014 kl. 14:44
Riksdagsledamot Nauclér vill se mer medel till Ålands sjöräddningssällskap.
Riksdagsledamot Nauclér poängterade i riksdagens plenum förra veckan, då förslaget att avskaffa lästavgiften var upp till första behandling, att Ålands sjöräddningssällskap i fortsättningen måste få tillräckligt med medel från finska staten så att de täcker de kostnader de har med tanke på att man utför hela 10 % av alla sjöräddningsuppdrag i Finland. Eftersom lästavgiften nu kommer att försvinna kommer de sammanslutningar som fått stöd genom lästavgiften få det från olika ministerier. Bakgrunden till att avskaffa lästavgiften är att den anses föråldrad och uppfyller inte kraven i grundlagen.

De medel som inkommit genom lästavgiften har använts för välfärdsverksamhet till förmån för verksamma sjömän samt för främjande av sjöräddningsverksamheten. De som har fått ta del av detta stöd är bland annat Ålands sjöräddningssällskap, ett stöd som har varit en viktig del av deras finansiering. Sjöräddningssällskapet har 2006-2012 fått ett understöd som varierat mellan 9 650 och 20 704 euro.

Det första utkastet till förslaget att upphäva lagen om lästavgift innebar att alla organisationer som fått stöd genom lästavgiften skulle kompenseras med andra medel - förutom Ålands Sjöräddningssällskap, som skulle lämnas utan finansiering. Det var beklämmande och orättvist. Nu är förslaget ändrat så att Ålands sjöräddningssällskap för år 2015 får 12 000 euro från inrikesministeriet, vilket såklart är glädjande. Men summan är inte tilläcklig enligt riksdagsledamot Nauclér:

Ålands Sjöräddningssällskap bedriver samma verksamhet som Finlands Sjöräddningssällskap. Av de sjöräddningsuppdrag som registrerats inom landet utför Ålands sjöräddningssällskap cirka 10 procent - det gäller antalet räddade, utryckningar, sjöräddare och stationer - och följaktligen borde de också få 10 procent av den summa som föreslagits för Finlands Sjöräddningssällskap eller drygt 24 000 euro, alltså dubbelt mot vad som föreslås, påpekar Nauclér i sitt anförande.

De anslag som delas ut till Ålands sjöräddningssällskap borde höjas i relation till den sjöräddningsverksamhet de faktiskt utför.

Jag hoppas att inrikesministeriet tar den här frågan på allvar och rättar till detta missförhållande, fastlår Nauclér

Under samma plenum kommenterade även Nauclér ändringen av självstyrelselagens 30 § som var uppe till remissdebatt. Lagändringen är teknisk, men ger en bra lektion i hur Ålands självstyrelse fungerar.

Elisabeth Nauclér

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30