Styrkan och mervärdet i den finländska skolan har varit att den skapar jämlika förutsättningar för alla barn att klara sig oberoende av bakgrund. Klarar vi av att försvara det här mervärdet med den samhällsutveckling vi har?
Regeringens beslut att begrava båt- och motorcykelskatterna var det enda rätta. Svenska riksdagsgruppen föreslog redan i höstas i sin alternativbudget att förslaget skrotas och har fortsatt sin argumentation under hela vintern. Nu insåg också regeringen äntligen att de bägge skatterna faller på sin egen orimlighet.
Med snart två år bakom oss kan vi utan tvekan säga att Sipiläs regering inte bara belastas av en hel del ideologiska utmaningar, utan även av praktiska sådana.
INVANDRINGSPOLITIK Det är precis som Niklas Andersson skriver (HBL 8.1) att det inom regeringen finns målsättningar om ännu starkare negativ politisk styrning av flyktingpolitiken, i stället för att se människan i asylprocessen.
Kommunikationsministeriet planerar från och med april 2017 att införa ett försök med passageraravgifter på förbindelsebåtarna i Skärgårdshavet och Finska viken. Enligt ministeriets egen utsago är målet att säkra förbindelserna i skärgården genom tjänster som fungerar på marknadens villkor. Ett utkast till förordning om saken är just nu på remissrunda.