Finlands statsbudget är 54 miljarder euro. Värdet på den sammanlagda industriella produktionen i Kvarkenregionen är cirka 20 miljarder euro. Att hålla infrastrukturen i skick inom ett sådant område borde vara självklart.
Ganska ofta får jag frågan: Är det verkligen så illa med Finlands ekonomi som det låter? Det är en berättigad fråga, men tyvärr finns det fog för dysterheten. Det finns idag fem huvudsakliga ekonomiska utmaningar i landet.
Denna vecka har jag i likhet med många andra läst utredningsman Lauri Tarastis rapport om hur regionförvaltningen och de nya självstyrelseområdena ska förverkligas. Det är skäl att komma ihåg att det fortfarande bara handlar om en utredning som tillställts regeringen och att de politiska besluten saknas. Utredningsmannens rapport kommer ända sannolikt att prägla besluten. Med tanke på den ytterst strama tidtabellen har Tarasti gjort ett omfattande arbete
Under den senaste tiden har nyheter om olika trafikvisioner seglat upp. Det finns idéer om bro till Åland, tunnel till Tallinn och nu i veckan kom trafikverkets pressmeddelande kring planerna på en ny järnvägsdragning mellan Esbo, Lojo och Salo.
Det är många som har frågat sig hur det var möjligt för Hitler att komma till makten. Varför gjordes inget för att stoppa honom och alla fasansfullheter. Under Hitlers tid vid makten gjordes så omänskliga och brutala dåd som man inte ens trodde var möjliga att uppfinna
Interpellationen om den ökande ojämlikheten och låginkomsttagares försörjningsproblem. Gruppanförande 23.9 2014,
Thomas Blomqvist, Svenska riksdagsgruppen