Tavoitteena on mahdollistaa sääntely, poistaa vähemmän tarpeellinen sääntely ja vähentää hallinnollista taakkaa. Tältä pohjalta pyritään helpottamaan kansalaisten elämää, parantamaan kilpailukykyä, edistämään markkinoille pääsyä ja digitalisaatiota. Tänään julkaistu lista kattaa monia aloja, kuten sosiaali- ja terveydenhuollon ja rakentamisen. Kansanedustaja Mikko Ollikainen on erityisen tyytyväinen, että mukana on tievalaistusta koskeva vaatimus.
– Tarvitsemme joustavampaa byrokratiaa, ja olen tyytyväinen siihen, että hallitus nyt on tarttunut tähän haasteeseen. Yksi esimerkki on tievalaistuksen sääntely, joka on kuntien vastuulla valtakunnallisten teiden varrella. Tämän taustalla Väyläviraston ongelmallinen direktiivi, jossa vaaditaan pylväiden asentamista betoniseen tai teräksiseen jalustaan. Tämä vaatimus on lisännyt kustannuksia merkittävästi, 10 000 euroa kilometriä kohden, ja vaikeuttanut käytännön toteutusta erityisesti pienissä kunnissa, joissa ojat ovat kapeita, Ollikainen sanoo.
Tämän lisäksi Ollikainen on tyytyväinen siihen, että normien purkaminen sisältää myös sähköautojen latauspisteiden asentamisen höllentämisen, joka muuttaisi sääntelyä rakennuskohtaisesta mallista omistajakohtaiseen malliin.
– Tämä muutos antaa tulevaisuudessa useiden rakennusten omistajalle, kuten kunnalle, mahdollisuuden tehdä strategisen arvioinnin siitä, mihin on järkevämpää asentaa enemmän latauspisteitä ja mihin vähemmän. Tämän odotetaan säästävän miljoonia euroja kunnille ja yrityksille, Ollikainen sanoo.