Välikysymyskeskustelu 28.2.2018, yhdenvertainen koulutus.

28.02.2018 klo 15:07
Mikaela Nylander, Ruotsalainen eduskuntaryhmä

Arvoisa puhemies, värderade talman

 

Olemme tänään maamme todellisen kohtalonkysymyksen äärellä. Tiedämme, että yhdenvertainen koulutus on vaikeuksissa. Ongelmat ovat tiedossa. Nyt tarvitaan määrätietietoisia toimenpiteitä koulutuksellinen tasa-arvon ylläpitämiseksi.

 

Laadukas varhaiskasvatus luo perustan elinikäiselle oppimiselle ja lasten yhdenvertaisille edellytyksille. Siksi hallituksen tekemä subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen ja ryhmäkokojen suurentaminen oli vastuutonta. Todella vastuutonta. Hallituksen perhevapaauudistusfloppi vain pahentaa tilannetta.  RKP on esittänyt, että perhevapaauudistuksen yhteydessä jokaiselle kolmivuotiaalle lapselle tulisi antaa oikeus neljään tuntiin maksuttomaan varhaiskasvatukseen päivässä.

 

Tasa-arvo perusopetuksessa taataan lähikouluperiaatteen, yksilökeskeisen oppimisen, ryhmän kokoonpanon huomioon ottavien ryhmäkokojen ja hyvien oppilashuoltopalvelujen saatavuuden avulla. Tasa-arvoisen koulutuksen muita kulmakiviä ovat toimiva kodin ja koulun välinen yhteistyö, joustavat opetusjärjestelyt, toimiva tuki- ja erityisopetus sekä koulujen, nuorisotoimen ja muiden toimijoiden moniammatillinen yhteistyö. Keskeistä on myös hyvä johtajuus kuntien opetustoimessa. Riittävä määrä päteviä opettajia on avainkysymys.

 

On tärkeä muistaa, että jos terveydenhoidossa ja sosiaalipalveluissa on puutteita, koulu joutuu puuttumaan ongelmiin. Kaiken moniammatillisen yhteistyön lisäksi tarvitsemme enemmän sairaanhoitajia, joilla on psykiatrian osaamista. Sipoon kunnalla on hyviä kokemuksia tästä.

 

Arvoisa puhemies

 

On erittäin tärkeää, että perheet kokevat oman lähipäiväkodin ja lähikoulun hyvänä. Tämä lisää asukkaiden kiintymistä omaan asuinalueeseen ja lisää yhteisöllisyyttä. Eriarvoisuus kasvaa, jos tietyt perheet valitsevat oman lähipäiväkodin ja lähikoulun sijasta toisen päiväkodin ja koulun lapsilleen. Kuntien tulisi määrätietoisesti positiivisen erityiskohtelun ja kaavoitus- ja asuntopolitiikan kautta vahvistaa lähipäiväkoteja ja lähikouluja.

 

Ammatillisen koulutuksen uudistus ei saa lisätä epätasa-arvoa. Esimerkiksi lähiopetus ja opinto-ohjaus on turvattava. Opinto-ohjaus on entistä tärkeämpää kaikilla koulutusasteilla. Siksi on hyvä, että hallituksen luonnos lukiolaiksi sisältää enemmän opinto-ohjausta.

 

Emme kuitenkaan näe, että nuoret jotka kamppailevat monien ongelmien kanssa välttämättä hyötyvät oppivelvollisuuden pidentämisestä. Mielenterveys- ja elämänhallintaongelmista kärsivät tarvitsevat heille itselleen räätälöityjä tukitoimenpiteitä. Esimerkiksi apua oman asunnon hankkimiseen tai pääsyä terapiaan. Sen sijaan tuemme esimerkiksi kymppiluokka, työpajoja ja työkokeiluja. Jos tulevat hallitukset päättävät toisen asteen maksuttomuudesta on siihen ehdottomasti löydettävä uutta rahaa, muusta koulutuksesta ei voi säästää tämän takia.

 

Haluamme nostaa opintorahan takaisin aiemmalle tasolle. Olen iloinen siitä, että ministeri Terho otti kopin kyselytunnilla tekemästäni kysymyksestä koskien tulorajojen korottamista.

 

Perheiden sosioekonominen tausta vaikuttaa lasten oppimistuloksiin ja koulutusvalintoihin. Koulutuksellisen tasa-arvon turvaaminen edellyttää resursseja ja hyvää lainsäädäntöä. Mutta, pelkästään se ei riitä. Meidän pitää jälleen luoda ilmapiiri, jossa koulutus koetaan mahdollisuutena ja väylänä parempaan elämään.  Siinä meillä kaikilla on vastuu.

 

Yhdymme vihreiden tekemään epäluottamuslause-esitykseen.

Ruotsalainen eduskuntaryhmä