Skolan är till för att man ska lära sig och umgås, inte sitta och stirra på en skärm

28.10.2024 kl. 18:38
Även om många skolor idag på frivillig väg i sambarbete med eleverna har kunnat begränsa användningen av mobiltelefoner under skoltid så har ett klart stöd i lagstiftningen för det här saknats. Nu justeras lagen så att det här blir möjligt.

– Under lektionstid ska man inte sitta och stirra på sin mobiltelefon. Visst kan telefoner användas i undervisningen, det är en sak, men utöver det hör mobiltelefoner inte hemma i klassrummet, säger undervisningsminister Anders Adlercreutz.  


– Mobiltelefonerna tar idag upp en för stor del av ungas, och också många vuxnas, vardag. Speciellt i skolan behöver vi ha klara regler för vad som är acceptabelt, säger Adlercreutz. Lagstiftningen har fallit efter verkligheten, men nu åtgärdar vi det här.

Resultaten i den finländska skolan går åt fel håll. Läsningen har blivit sämre, och forskning visar en del av orsaken kan härledas till en överanvändning av mobiltelefoner. 

– När information fladdrar förbi och tiden man engagerar sig med en sak är några sekunder så förlorar man till sist förmågan att koncentrera sig och ta till sig kunskap, säger Adlercreutz. 

– Skolan är också till för att man ska lära sig umgås med andra, kunna hantera sociala situationer och umgås med andra. Det gör man inte om man sitter och stirrar på en telefon, säger Adlercreutz

Anders Adlercreutz har presenterat ett lagförslag innebär att användningen av mobiltelefoner i skolorna begränsas. Lagförslaget är nu ute på utlåtanderunda. Om allt går som planerat kan lagen träda ikraf inför läsåret som börjar hösten 2025.
Anders Adlercreutz

Gruppanföranden

Aktualitetsdebatt om skyddet av Östersjön

07.05.2002 kl. 00:00

Barn- och ungdomspolitiska redogörelsen

16.04.2002 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om medborgarengagemang

09.04.2002 kl. 00:00

Fusionen av Sonera och Telia

04.04.2002 kl. 00:00

Aktualitetsdebatt om nordiskt samarbete

22.03.2002 kl. 00:00

Statsrådets utbildningspolitiska redogörelse

20.03.2002 kl. 00:00