Viktigt att beakta Finlands vintersjöfart i IMO:s pågående förhandlingar

01.03.2024 kl. 10:44
Mats Löfström i möte med Internationella Sjöfartsorganisationen, IMOs, generalsekreterare Arsenio Dominguez. 

Svenska riksdagsgruppens vice ordförande och medlem av riksdagens kommunikationsutskott Mats Löfström mötte IMO:s generalsekreterare under hans besök i Finland som pågår fram till fredag. Internationella sjöfartsorganisationen är central för att fastställa bland annat globala säkerhetsregler, tekniska standarder, laglig reglering och miljöskydd från sjöfarten. För tillfället pågår förhandlingar inom organisation med dess 175 medlemsländer om globala utsläppsmål från sjöfarten, något Finland deltar aktivt i.


I diskussionerna med Dominguez lyfte Löfström upp Finlands vintersjöfart och att samtliga finländska hamnar, inklusive de tre åländska, för tillfället har trafikrestriktioner på grund av is. Det här är unikt. Inget annat land i världen brukar ha trafikrestriktioner till samtliga hamnar, något Finland har under stränga isvintrar.

– Finland är i praktiken en ö där 95 % av utrikeshandeln går med sjöfart i farleder där fartyg behöver ha isklass. Det är viktigt att man tar fartyg med isklass i beaktande då man utformar de nya regelverken för utsläpp så att man säkerställer att Finland inte får en konkurrenskraftsnackdel och att det blir rättvist. Det här var mitt och har varit Finlands huvudbudskap till honom under hans besök, säger Mats Löfström.

Löfström lyfte även upp att tillgången på nya miljöbränslen måste ökas i snabb takt.

– Grön vätgas, grön metanol och grön ammoniak kan alla vara framtida bränslen för att göra sjöfarten utsläppsneutral, men det kommer att ta tid att bygga ut produktionskapaciteten av dessa bränslen. För det behövs starkare politiska insatser samtidigt som vi i Finland och på Åland har världsledande företag i denna sektor som också har kunskap om att öka energieffektiviteten. Det är företag som är viktiga för Finlands export och som gynnas av den gröna omställningen inom sjöfarten globalt, säger Löfström.

Dominguez betonade att flytande naturgas (LNG) kommer ha en fortsatt viktig roll tills att man har tillräckligt med nya miljöbränslen. Flytande naturgas har inga svavelutsläpp och rederierna uppmanades satsa på det bränslet då svaveldirektivet kom i kraft år 2015. Flytande naturgas har ändå fått en del kritik för att det kan innebära läckage av metangas.

– Det var intressant att höra Dominguez så tydligt fortsatt ta ställning till LNG som bränsle. Han menade att bränslet kommer vara viktigt som övergång från smutsigare bränslen till rena miljöbränslen och att man med teknik kommer kunna minska risken för läckage av metangas, något exempelvis finska Wärtsilä arbetar aktivt med i sina fartygsmotorer. Det här var ett viktigt budskap till sjöfarten där många rederier funderar på vad man ska satsa på för bränslen i framtiden och där samhällsdebatten ibland riskerar bli för svartvit, säger Löfström.

Dominguez besökte riksdagen för ett möte med riksdagens kommunikationsutskott. Under hans besök träffar också bland annat statsministern samt besöker Uleåborg och isbrytaren Polaris.

 
Mats Löfström

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30