Mikäli maksut otetaan uudelleen käyttöön tämä tarkoittaa uutta ja raskasta kustannusta erityisesti niille saaristoyrittäjille jotka ovat riippuvaisia raskaista kuljetuksista. Seitsemän vuoden maksuttomuus on suosinut saaristoelinkeinoja ja matkailualaa. Uudessa ehdotuksessa myös saaristossa vakinaisesti asuvat pakotettaisiin jatkossa suorittamaan maksu. Näin ei ollut edes ennen vuotta 2010 jolloin maksut poistettiin. Saaristoa pitäisi heikentämisen sijaan kehittää ja sen vuoksi maksut ovat kurja viesti hallitukselta saaristolle.
Iso kysymysmerkki on myös, miten ministeriö aikoo luoda markkinaehtoista kannattavuutta markkinalla, joka on olemassa vain osan vuodesta. Monet turistit ja mökkeilijät liikkuvat kesäisin saaristossa, ja tämä tarkoittaa sitä, että kesäisin on kylläkin olemassa markkinat sekä yksityisesti että julkisesti hankitulle liikenteelle. Syksyisin ja talvisin ei kuitenkaan ole olemassa suurempia markkinaehtoisia edellytyksiä sekä julkiselle että yksityiselle yhteysalusliikenteelle.
Yhteysalusliikenne tulisi nähdä liikennepoliittisena perusinfrastruktuurina jota voidaan kuvata vesistön ylittävänä maantienä. Yksityistäminen ja maksujen käyttöönotto kuulostaa helpolta tavalta säästää verovaroja, mutta me maksamme veroja valtiolle juuri sen takia, että valtiolla on kyky tarjota näitä peruspalveluja.
Saaristoasiain neuvottelukunta tulee seuraavassa kokouksessaan 14.12. käsittelemään lausuntoaan maksuehdotuksesta, joka nyt on lausuntokierroksella. Lausuntokierros päättyy 16.12 ja lausunnosta uskotaan tulevan kriittinen. Toive olisi, että mahdollisimman moni taho torjuu ehdotuksen. Tavoitteena on, että ministeriö ymmärtää vetää takaisin asetusehdotuksen ja jättää maksujen palauttamisen unholaan.
Mikaela Nylander, kansanedustaja, puheenjohtaja, Nylands Fiskarförbund
Stefan Wallin, kansanedustaja, Saaristoasian neuvottelukunnan jäsen