Tervetulleita panostuksia lapsiin ja nuoriin neljännessä lisätalousarviossa

03.06.2020 klo 14:39
Hallitus esitteli tiistai-iltana yhteensä 5,5 miljardin euron lisätalousarvion.

Lisätalousarvio sisältää myös toimenpidekokonaisuuden, jolla tuetaan lasten ja nuorten hyvinvointia. Kansanedustaja Veronica Rehn-Kivi (RKP) iloitsee juuri lapsiin ja nuoriin kohdistuvista panostuksista.

- Koronakriisi ja koulujen sulkeminen on vaikuttanut moneen lapseen negatiivisesti. Liian moni lapsi on joutunut kokemaan turvattomuutta perheissä, joissa on päihdeongelmia sekä fyysistä ja henkistä välivaltaa. Suuri määrä oppilaita on jäänyt jälkeen koulutyössä ja he tarvitsevat kaiken mahdollisen avun ja tuen palatakseen normaaliin, Rehn-Kivi sanoo.

Perusopetuksessa etäopetusjakson aikana syntynyttä oppimisvajetta paikataan 70 miljoonan euron määrärahalla. Hallitus ehdottaa myös, että lapsia, nuoria ja perheitä tuetaan koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa peruspalvelujen valtionosuuskorotuksin. Varat kohdistuisivat lasten, nuorten ja perheiden sosiaalipalveluihin sekä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin.

- On erityisen tärkeää, että ne lapset ja nuoret, joilla on erityistarpeita ja heidän huoltajansa saavat tarvitsemansa avun. Hallituksen neljännessä lisätalousarviossa esitetyillä varoilla torjutaan koronaviruspandemian aiheuttamia sosiaalisia ongelmia ja varmistetaan, että lasten, nuorten ja perheiden tukipalvelut toimivat. Tämä on enemmän kuin tervetullutta, Rehn-Kivi sanoo.

Myös koronatilanteesta kärsineille kunnille myönnetään nyt tukea, jota Rehn-Kivi pitää erityisen tervetulleena.

- Jokaiselle kunnalle on turvattava tarvitsemansa osuus kokonaistuesta, myös niille, jotka tähän asti ovat selvinneet verotuloilla. Kuntia tukemalla turvataan peruspalvelujen järjestäminen. On meidän vastuumme varmistaa, että myös kunnat selviävät tehtävistään, Rehn-Kivi sanoo.

Veronica Rehn-Kivi