Eduskunnan rokoteryhmän asiantuntijakokouksessa painotettiin rokotteiden kansanterveydellistä vaikuttavuutta

25.09.2019 klo 13:11

Eduskunnan rokoteryhmä kokoontui eilen kuulemaan rokotteiden toimintaympäristöstä, kansallisesta rokotusohjelmasta, rokotevastaisuudesta ja rokotteiden kansantaloudellisesta ja terveydellisestä vaikuttavuudesta. Rokoteryhmän puheenjohtaja ja perustaja Veronica Rehn-Kivi (Rkp) iloitsee määrärahojen lisäämisestä ensi vuoden talousarvioon. Määrärahoja kohdistetaan HPV-rokotteen antamiselle myös pojille sekä TBE-punkkirokotteeseen.
- Suomessa HPV-rokotetta ei tasa-arvoisesti ole annettu sekä tytöille, että pojille. On hienoa, että HPV-rokotetta, jota voisi kutsua myös syöpärokotteeksi, nyt esitetään annettavaksi myös pojille, Rehn-Kivi sanoo.
Eduskunnan rokoteryhmä keskusteli kokouksessaan lääketeollisuuden rokoteasiantuntijoiden kanssa ja osapuolet olivat samaa mieltä rokotteiden kansanterveydellisistä- ja taloudellisista vaikutuksista.
- Kansallisen rokotusohjelman estämistä tautitapauksista saadut säästöt hoitokustannuksissa ylittävät rokotusohjelman kustannukset ainakin 60 miljoonalla eurolla. Rokotuksilla sekä lisätään hyvinvointia, että vapautetaan voimavaroja muuhun käyttöön. On olemassa selkeää näyttöä rokotteiden kannattavuudelle, ja rokotusohjelman kehittäminen on hyvä tapa ennaltaehkäistä uusien tautitapauksien ilmaantumista, Rehn-Kivi sanoo.

Veronica Rehn-Kivi