Eduskunnalla olisi ollut mahdollisuus pelastaa Vaasan keskussairaala

15.03.2019 klo 14:12
Eduskunta äänesti tänään asiasta tuloksin 92-91 hylkäämisen puolesta ja 16 poissa.

Kansalaisaloite laajan ympärivuorokautisen päivystyksen antamisesta Vaasan keskussairaalalle on ollut eduskunnassa keskustelun aiheena koko viikon. Asia otettiin esille tiistaina sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kansanedustaja Veronica Rehn-Kiven aloitteesta.

– Olen havainnut kuinka tärkeä kansalaisaloite on demokraattisena työkaluna yhteiskunnassamme. Vaikka en ole surrut sote-hankkeen kaatumista, kansalaisaloitteen pelastaminen uudistuksen raunioista oli tärkeää, jotta aloite saisi asianmukaisen käsittelyn ja päätöksen ennen eduskuntakauden loppua, Rehn-Kivi sanoo.

–  Olen tänään erittäin pettynyt. Äänestyksen erittäin tasainen lopputulos osoittaa kuinka laajan tuen asia on saanut ja samalla myös miten lähellä oltiin, Rehn-Kivi sanoo.

– Eduskunnassa on hallituksen kaaduttua vallinnut vapautunut ilmapiiri ja kansanedustajat eivät ole enää olleet samalla tavalla riippuvaisia aikaisemmista ryhmäpäätöksistä, vaan olisivat voineet käyttää omaa harkintakykyään. Kansalaisaloitteen hyväksyminen olisi siis ollut mahdollista. Näin olisimme turvanneet perusoikeudet sadoille tuhansille ruotsinkielisille Pohjanmaalla, Rehn-Kivi sanoo.

– Tämänpäiväinen äänestys on merkki siitä, että yksittäisellä kansanedustajalla ja yksittäisellä eduskuntaryhmällä on mahdollisuus ajaa tärkeitä asioita eduskunnassa. Koska päivän äänestys perustui kansalaisaloitteeseen, on tämä osoitus myös kansalaisten tosiallisista vaikuttamismahdollisuuksista. Vaasan sairaalan kohtalo on ollut sydänasia RKP:lle ja on todella harmillista, että kova työmme kuitenkin sai negatiivisen ulostulon, Rehn-Kivi sanoo.

– Kysymys siitä, saako Vaasan keskussairaala laajan ympärivuorokautisen päivystyksen ei kuitenkaan vielä ole aivan loppuun käsitelty, vaan seuraava hallitus tulee tarkastelemaan  vielä Vaasan keskussairaalan asemaa laajan päivystyksen sairaalana osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuutta. Tämä on kaiken pettymyksen keskellä positiivinen signaali. Siinä hallituksessa RKP:n on tärkeä olla mukana, Rehn-Kivi sanoo.

Veronica Rehn-Kivi