Alueelliset sairaalat ovat meille tärkeitä

01.02.2019 klo 15:37
Pienemmät sairaalat ympäri Suomea kaksikielisillä alueilla ovat kärsineet hallituksen toimenpiteistä viime vuosina. Palveluja on karsittu ja huoli väestön keskuudessa on suuri.

Synnytysosastot lakkautettiin sekä Raaseporissa että Porvoossa. Gynekologiset leikkaukset siirrettiin Porvoosta ja Pietarsaaren Malmin sairaalassa lakkautettiin päiväkirurgisten toimenpiteitä. Mitta on nyt täynnä. Näiden sairaaloiden toimintaa tulee kehittää, ei supistaa, jos halutaan, että Suomessa on myös tulevaisuudessa elinvoimaisia alueita, kansanedustaja Mikaela Nylander Porvoosta sanoo.

Kaikilla pitää olla oikeus korkealaatuiseen hoitoon, riippumatta siitä missä asuu. Alueellisilla sairaaloilla on tärkeä rooli tässä.

- Sairastuessasi sinun on nopeasti päästävä lääkäriin riippumatta siitä, missä asut. Nopea hoitoon pääsy ei saa olla riippuvainen lompakon paksuudesta. Hoitoa pitää olla saatavilla omalla äidinkielellään. Alueelliset sairaalat ovat meille tärkeitä, Nylander sanoo.

Suomi tarvitsee kyllä terveydenhuoltouudistuksen, mutta se ei saa heikentää palveluja, vaan sen pitää parantaa niitä.

- Hallituksen usean vuoden ajan jatkunut näytelmä terveydenhuollon uudistamisesta on vastuuton. Kun valtapoliittiset intressit jyräävät todelliset uudistamisen tarpeet, ollaan menty liian pitkälle. Tarvitsemme pitkälle erikoistuneita yliopistosairaaloita ja hyvin toimivia keskussairaaloita. Mutta myös Porvoon, Raaseporin ja Pietarsaaren kaltaisten pienempien sairaaloiden toimintaedellytykset pitää turvata.

- Hoitojonot eivät lyhene uutta hallintoa luomalla. Alueelliset erityispiirteet ja tarpeet on otettava huomioon kun hoitoa suunnitellaan, Nylander sanoo.
Mikaela Nylander