Peruskoulu-uudistus SOTE-maakuntauudistuksen esikuvaksi

12.03.2018 klo 10:35
”Meidän tulee ottaa oppia peruskoulu-uudistuksesta. Siinä edettiin alueittain”, sanoo Anders Adlercreutz, kansanedustaja ja RKP:n varapuheenjohtaja.

”Peruskoulu-uudistus oli suuri menestys. Siinä onnistumista siivitti viisaus jalkauttaa se vaiheittain useamman vuoden kuluessa. Nyt hallitus haluaa toteuttaa SOTE-maakuntauudistuksen - itsenäisen Suomen historian suurimman uudistuksen - tiukalla aikataululla ja samanaikaisesti koko maassa. Näin toimitaan, vaikka lainsäädännössä on ilmeisiä ongelmia ja edelleen paljon parantamisen varaa. Myös lakipaketin nauttima tuki on äärimmäisen heikkoa”.

Ministeri Vehviläinen on useasti painottanut, että uudistuksen lopputulos riippuu sitä, miten se pannaan täytäntöön maakunnissa.

”Tämä viittaa siihen, että hallitus tunnistaa esityksen ongelmat, mutta pakenee vastuutaan. Mikäli hallitus haluaa pitää kiinni uudistuksen tiukasta aikataulusta poliittisista syistä, niin vähintä mitä voimme edellyttää on, että etenemme jalkauttamisesta askeleittain, maakunnittain. Näin voimme oppia matkan varrella ja tehdä malliin vaadittavia korjauksia. Muuten riski siitä, että teemme erittäin kalliita virheitä, on ilmeinen”, Adlercreutz sanoo.

Juha Sipilä on useasti puhunut kokeilukulttuurin puolesta.

”On tärkeää että kokeilut myös analysoidaan ja että niistä opitaan. Parhaillaan meillä on meneillään valinnanvapauskokeiluja. Samaan aikaan eduskunta käsittelee valmiita lakiesityksiä. Analysoikaamme kokeilut ensin ja toteuttakaamme sen jälkeen tasapainoinen, harkittu uudistus vaiheittain koko maassa. Uudistus, joka oikeasti vastaa sille asetettuihin koviin haasteisiin. ”