Hallituksen sote-aikataulu on epärealistinen

08.03.2018 klo 16:47
Hallitus esitti torstaina lakiesityksen sosiaali- ja terveysuudistuksesta. Ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenjohtajan Thomas Blomqvistin mielestä uudistukseen liittyy paljon ongelmia.

− Uudistuksen aikataulu on täysin epärealistinen, tarvitaan lisäaikaa. Eduskunta ei voi runnoa lainsäädäntöä läpi ennen kesää vain siitä syystä, että hallituspuolueiden hermot pettävät. Kansalaisille on tärkeämpää saada hyvä ja tasapainoinen lainsäädäntö aikaan kuin uudistuksen kiirehtiminen, Blomqvist sanoo.

Hänen mielestään hallituksen pitää kuulla EU-komission mielipidettä asiasta, jotta voidaan varmistaa sen olevan sopusoinnussa EU:n kilpailulainsäädännön kanssa.

− Emme halua tehdä turhaa työtä, tämä on nimittäin vaarana, jos EU-komissio näyttää uudistukselle punaista valoa, Blomqvist sanoo.

Ruotsalaisen eduskuntaryhmän mielestä koko sote-uudistuksen säästötavoite on vailla katetta. Erityisesti Uudenmaan osalta 300 miljoonan euron säästötavoite on täysin epärealistinen.

− Tämä on voi saada tuhoja aikaan. Ymmärtääkseni maakunta joutuu keskittämään hoitoa harvoihin paikkakuntiin ja palvelu huononee. Tätä RKP ei voi hyväksyä, Blomqvist sanoo.

Thomas Blomqvist