Tavoitteet eivät täyty - vastuullinen talouspolitiikka unohtui

08.03.2018 klo 15:45
RKP:n puheenjohtaja, kansanedustaja Anna-Maja Henriksson epäilee, että hallituksen uusi valinnanvapausesitys ei täytä hallituksen omia tavoitteita, esimerkiksi kustannusten nousun hillitsemistä.

− Mitä tapahtui vastuulliselle taloudenpidolle? Jos sote-uudistuksen kustannussäästöt eivät toteudu, murenee myös pohja hallituksen koko talouspolitiikalta. Siihenkin tosiasiaan olisi nyt syytä kiinnittää huomiota, sanoo Henriksson.

− Nyt poliittiset intohimot ja arvovaltakysymykset jyräävät, mutta sote-uudistuksen tavoitteet unohtuivat. Se on todella surullista.

Monet Suomen johtavista asiantuntijoista ovat todenneet, että muutkaan sote-uudistuksen tavoitteet eivät ole täyttymässä.

− Miten hallitus voi tieten tahtoen esittää uudistusta, joka ei täytä sille asetettuja tavoitteita? Kustannustavoitteesta lipsumisen voisi vielä ymmärtää, jos uudistuksen kaikkein tärkein tavoite eli yhdenvertaisemmat sote-palvelut saavutettaisiin. Mutta asiantuntijoiden mukaan näin ei ole tapahtumassa. Siksi on käsittämätöntä, että hallitus puskee uudistustaan eteenpäin, sanoo Henriksson.

− On vastuutonta, että hallitus ei aio tehdä valinnanvapaus esityksen notifikaatiota EU:lle.  Veronmaksajien rahoilla ja näin suurella uudistuksella ei saa pelata uhkapeliä.

Anna-Maja Henriksson